Korzyści wynikające z realizacji Projektu
Budowa nowej sieci ciepłowniczej może się przyczynić do częściowego rozwiązania problemów w otoczeniu Projektu, w tym do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń pyłowo – gazowych do powietrza, zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych, zmniejszenia zużycia paliw nieodnawialnych i ograniczenia ryzyka zachorowalności ludności.
Podstawowymi korzyściami związanymi z realizacją Projektu jest istotne zmniejszenie strat na przesyle energii wyeksploatowaną siecią niskich parametrów – co oznacza niższe rachunki za ciepło.
Osiągniecie celów związanych z realizacją Projektu pozwoli na uzyskanie rezultatów Projektu.
Głównym celem Projektu jest zmniejszenie strat ciepła powstających w procesie przesyłania i dystrybucji ciepła i tym samym zmniejszenie zużycia energii pierwotnej oraz emisji pyłów i gazów cieplarnianych.
W ramach osi priorytetowej I Zmniejszenie emisyjności gospodarki wsparcie uzyskają działania obejmujące m.in. zwiększenie efektywności wykorzystania energii pierwotnej, poprawę efektywności energetycznej sektora publicznego i mieszkaniowego (w tym zmniejszenie emisyjności) oraz obniżenie energochłonności przedsiębiorstw, zwiększenie wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych.
Cele projektu są zgodne z celami przewidzianymi dla Działania 1.5 – Efektywna dystrybucja ciepła i chłodu (zmniejszenie strat ciepła powstających w procesie przesyłania i dystrybucji ciepła, poprawa wydajności systemu ciepłowniczego, poprawa jakości powietrza, zmniejszenie produkcji ciepła, ograniczenie kosztów eksploatacyjnych, poprawa bezpieczeństwa dostaw ciepła oraz zmniejszenia zużycia energii końcowej). W ramach tego działania „wspierana jest poprawa efektywności przesyłu i dystrybucji ciepła do istniejących odbiorców w szczególności poprzez modernizację i przebudowę sieci ciepłowniczych”.
Projekt przyczyni się do kompleksowej i skutecznej realizacji celów zrównoważonego gospodarowania zasobami, poprawy stanu środowiska, zwiększenia efektywności energetycznej oraz zapewnienia gospodarce bezpiecznego i konkurencyjnego zaopatrzenia w energię.
Działania przewidziane w Projekcie są zgodne ze Strategią Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego 2014-2020+ oraz z Planem gospodarki niskoemisyjnej dla Miasta Stołecznego Warszawy (przyjętym Uchwałą nr XXI/522/2015 Rady m.st. Warszawy z dnia 10.12.2015 r.).
Projekt przyczyni się do osiągnięcia następujących rezultatów:
- ograniczenia strat ciepła na przesyle,
- obniżenia awaryjności sieci ciepłowniczych (poprawa efektywności energetycznej poprzez ograniczenie przerw w dostawach ciepła do odbiorców),
- poprawy bezpieczeństwa dostaw ciepła do odbiorców,
- ograniczenia poziomu kosztów eksploatacyjnych,
- zmniejszenia zużycia energii pierwotnej,
- poprawy stanu jakości powietrza w Warszawie i na obszarach sąsiadujących poprzez obniżenie emisji w źródłach ciepła zasilających systemy ciepłowniczy.
- możliwości ograniczenia niskiej emisji piecyków ciepłej wody użytkowej (c.w.u.) przez ciepłą wodę sieciową.
Produktem realizacji Projektu będzie wybudowana sieć ciepłownicza o łącznej długości ok. 2,083 km (zadania 1 i 2), zmodernizowana sieć ciepłownicza o długości 0,028 km oraz dwa nowe węzły indywidualne (zadanie 3).
Rezultatami bezpośrednimi realizacji Projektu będą: zmniejszenie zużycia energii pierwotnej oszacowane na 10 817 GJ/rok.
Projekt budowy sieci ciepłowniczych oraz indywidualnych węzłów cieplnych przyczyni się do ograniczenia poziomów emisji:
- CO2 o 2 006 Mg/rok,
oraz zmniejszeniu zużycia energii pierwotnej o 10 817 GJ/rok, a uniknięta roczna „niska emisja” tlenków azotu na osiedlu Chrzanów wyniesie 1,762 Mg natomiast uniknięta roczna „niska emisja” tlenku węgla na osiedlu Chrzanów wyniesie 0,36 Mg.
Ponadto w wyniku realizacji inwestycji nastąpi ograniczenie emisji pyłu zawieszonego PM 10 i PM 2,5 o 0,036 Mg/rok, która stanowi poważny problem na obszarze Warszawy, szczególnie w miejscu realizacji inwestycji i miejscu lokalizacji źródeł ciepła – emitorów emisji warszawskiego systemu ciepłowniczego.
Korzyści wynikające z realizacji Projektu
Obecnie w warszawskim systemie ciepłowniczym funkcjonuje ponad 400 węzłów grupowych z czego prawie 200 jest własnością Veolii Energia Warszawa. Większość tych urządzeń została wybudowana w latach 1960 – 1970 i wymaga gruntownych a więc kosztownych modernizacji.
Podstawowymi problemami związanymi z eksploatacją węzłów grupowych, są:
- Duże straty na przesyle energii wyeksploatowaną siecią niskich parametrów.
- Zagrożenie awariami wyeksploatowanych fragmentów sieci niskich parametrów.
- Niewykorzystanie potencjalnych korzyści procesów energetycznych wynikających z braku sterowania popytem na energię w indywidualnych budynkach podłączonych do źródła węzłów grupowych.
- Brak możliwości ograniczenia niskiej emisji piecyków ciepłej wody użytkowej (c.w.u.) przez ciepłą wodę sieciową.
Zatem wybudowanie indywidualnych węzłów cieplnych przynosi szereg korzyści związanych z ekologią, bezpieczeństwem, oszczędnością oraz komfortem.
Nowy indywidualny węzeł cieplny wybudowany w ramach Projektu „Węzły indywidualne dla Warszawy”
EKOLOGIA
Zmniejszenie zużycia energii pierwotnej (nieodnawialnej) dla zasilania w.s.c.
Obniżenie strat ciepła na przesyle i dystrybucji pozwoli na zmniejszenie zużycia paliw kopalnych, a co z tym związane zmniejszenie zużycia energii pierwotnej (nieodnawialnej) dla zasilania w.s.c., przy dostarczeniu tej samej ilości energii końcowej odbiorcom. Szacuje się, że realizacja Projektu przyczyni się do zmniejszenia zużycia energii pierwotnej (nieodnawialnej) o 10 817 GJ/rok.
Spadek emisji gazów cieplarnianych
Spalanie mniejszej ilości paliw wpłynie na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń towarzyszących spalaniu paliw, w tym emisji gazów cieplarnianych, głównie CO2. Szacuje się, że realizacja Projektu przyczyni się do spadku emisji dwutlenku węgla o 2006 Mg
Spadek emisji pyłów
Spalanie mniejszej ilości paliw pozwoli na proporcjonalnie mniejszą emisję pyłów, w tym pyłów PM10 i PM2,5. Szacuje się że realizacja Projektu przyczyni się do spadku emisji pyłów o 0,036 Mg.
Spadek liczby zachorowań ludzi i organizmów żywych
Efektem zmniejszenia ilości spalanych paliw i uniknięcia emisji zanieczyszczeń do powietrza z niespalonego paliwa będzie również spadek ilości zachorowań ludzi i organizmów żywych.
Jak wskazują badania biologiczne ludzi, zwierząt, roślin oraz badania statystyczne dotyczące występowania chorób, zanieczyszczenia pyłowo – gazowe emitowane podczas spalania paliw mogą wywierać niekorzystny wpływ na zdrowie ludzi i organizmów żywych.
Poprawa jakości powietrza w Warszawie i regionie przyczyni się zatem do spadku liczby zachorowań ludzi i organizmów żywych na tym obszarze
Zmniejszenie degradacji środowiska
W wyniku zmniejszenia ilości spalanych paliw i emisji zanieczyszczeń ze spalania paliw, zmniejszeniu ulegnie degradacja środowiska (zakwaszenie gleb, ocieplenie klimatu, zmniejszenie plonów, korozja budowli, degradacja obszarów leśnych), wynikająca ze zmniejszenia emisji i ograniczenia wydobycia paliw kopalnych.
Zanieczyszczenia powietrza, poza wpływem na zdrowie ludzi i organizmów żywych, wywierają również niekorzystny wpływ na:
- uprawy i drzewostan,
- budowle (w tym zabytki), powodując ich korozję,
- konstrukcje i elementy metalowe, powodując ich korozję,
- niszczenie innych materiałów w tym skóry, papieru, odzieży,
- redukcję promieniowania słonecznego w wyniku jego absorpcji i rozpraszania.
Zatem poprawa jakości powietrza w Warszawie i regionie, pozwoli na ograniczenie niekorzystnego wpływu na środowisko i dóbr ludzi na tym terenie.
Ponadto poprzez zmniejszenie zużycia paliw kopalnych ograniczy się ich wydobycie, co w rezultacie pozwoli na zmniejszenie oddziaływania wydobywania paliw na środowisko – zmniejszenie pustek pozostałych po eksploatacji węgla, ograniczenie ilości ścieków zasolonych, szkód górniczych itp.
W związku z możliwością korzystania z ciepłej wody użytkowej (c.w.u.) mieszkańcy (po doposażeniu we właściwą instalację – mogą zlikwidować piecyki gazowe służące do podgrzewania ciepłej wody, co skutkuje ograniczeniem niskiej emisji z tych piecyków, zmniejszeniem strat energii cieplnej w wyniku wentylacji pomieszczeń mieszkalnych wymuszonej procesami spalania wewnątrz tych pomieszczeń.
BEZPIECZEŃSTWO
Zwiększenie bezpieczeństwa dostaw ciepła
Zmniejszenie liczby awarii sieci ciepłowniczej umożliwi zwiększenie bezpieczeństwa jego dostaw do odbiorców.
Podniesienie poziomu bezpieczeństwa w budynku
Likwidacja piecyków gazowych do podgrzewania ciepłej wody oznacza zwiększenie bezpieczeństwa mieszkania w budynku poprzez wyeliminowanie możliwości zaczadzenia, wybuchu czy też poparzenia, związanych ze stosowaniem wysłużonych podgrzewaczy gazowych,
OSZCZĘDNOŚĆ
Zmniejszenie kosztu przesyłu i dystrybucji ciepła do Odbiorców
Obniżenie strat ciepła na przesyle pozwoli na zmniejszenie ilości ciepła przesyłanego siecią dla dostarczenia tej samej ilości ciepła odbiorcom, co skutkować będzie zmniejszeniem kosztu przesyłu tej samej ilości ciepła do odbiorców.
Po wybudowaniu węzła indywidualnego mieszkańcy poszczególnych budynków uzyskują możliwość racjonalnego gospodarowania ciepłem w swoich budynkach poprzez możliwość prowadzenia indywidualnej gospodarki ciepłem w budynku, w tym m. in: indywidualne podejmowanie decyzji o terminie włączenia/wyłączenia ogrzewania, ustawienia wartości temperatury włączenia/wyłączenia ogrzewania, ustalania poziomu krzywej grzania (wpływ na parametry pracy instalacji), prowadzenie polityki oszczędnej gospodarki ciepłem np. poprzez obniżanie poziomu ogrzewania nocą.
Zmniejszenie opłat odbiorców za dostawę ciepła
Obniżenie strat ciepła na przesyle i dystrybucji pozwoli na zmniejszenie opłat odbiorców za dostawę ciepła, z uwagi na jej mniejszą ilość kupowaną w elektrociepłowniach warszawskich i przesyłaną siecią ciepłowniczą.
Oszczędności związane z likwidacją piecyka gazowego służącego do podgrzewania wody
Likwidacja piecyka gazowego służącego do podgrzewania ciepłej wody oznacza:
- zmniejszenie kosztów obsługi kominiarskiej
- zwiększenie wartości oraz atrakcyjności mieszkań
- uniknięcie kosztów zakupu indywidualnego podgrzewacza
- unikniecie kosztów serwisu i ewentualnej modernizacji podgrzewacza.
- zmniejszenie opłaty stałej za gaz.
Zmniejszenie poziomu ubóstwa energetycznego w Warszawie
Realizacja Projektu, polegająca na wymianie grupowych węzłów cieplnych na węzły indywidualne oraz umożliwieniu przeprowadzenia termomodernizacji, przyczyni się do zwiększenia efektywności energetycznej budynków, czego skutkiem m.in. będzie ostatecznie zmniejszenie poziomu ubóstwa energetycznego w Warszawie.
Efektywność energetyczna, rozpatrywana w kontekście ubóstwa energetycznego, zależy od:
- efektywności wykorzystania energii,
- efektywności energetycznej budynków.
Efektywność wykorzystania energii dotyczy w tym przypadku gospodarstw domowych – możliwości ograniczenia zużycia energii w domach np. poprzez utrzymanie optymalnej temperatury (19°C – 22°C) – zbyt wysoka temperatura powietrza powoduje, że robi się ono suche i na jego ogrzanie zużywamy więcej energii cieplnej.
Bardziej istotną, z punktu widzenia projektu, jest efektywność energetyczna budynków, określana przez charakterystykę energetyczną obiektów. Od niej w znacznym stopniu zależy stopień trudności ogrzania pomieszczeń oraz utrzymania w nich odpowiedniej temperatury.
Efektywność energetyczna budynków, oprócz zależności od warunków topograficznych i architektonicznych, zależy w dużej mierze od warunków technicznych – odpowiedniej izolacji termicznej dachów i ścian, parametrów okien, zabezpieczenia fundamentów, a także od wyposażenia instalacyjnego – jego wieku, stanu technicznego, jakości i wydajności.
Najskuteczniejszym sposobem na zmniejszenie ubóstwa energetycznego, wynikającego z niskiej efektywności energetycznej budynków jest rozgrupowanie węzłów cieplnych i przeprowadzenie inwestycji termomodernizacyjnych, które mogą obejmować: ocieplenie budynku, wymianę okien, drzwi zewnętrznych, systemów wentylacji i klimatyzacji, a także wprowadzenie systemów zarządzania zużyciem energii w budynkach, przebudowę systemów grzewczych.
Elementem zachęcającym do inwestycji w termomodernizację, oprócz oczywistych efektów energetycznych, jest możliwość uzyskania dofinansowania. Dotacje i inne instrumenty finansowe wspierające termomodernizację przysługują w przypadku realizacji przedsięwzięć, których celem jest m.in. zmniejszenie zużycia energii na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej w budynkach mieszkalnych. Warunkiem uzyskania wsparcia jest konieczność późniejszego rozliczenia efektów termomodernizacji, co możliwe jest wyłącznie dzięki zastosowaniu indywidualnego rozliczania ciepła, zużywanego przez budynek, poddany termomodernizacji. Rozliczenie to możliwe jest właśnie dzięki zastosowaniu indywidualnych węzłów cieplnych, które są przedmiotem niniejszego Projektu.
Wymiana węzłów grupowych na węzły indywidualne otworzy drogę do termomodernizacji budynków, realizowanych przy wsparciu finansowym ze strony Państwa, a tym samym wpłynie na zmniejszenie ubóstwa energetycznego mieszkańców Warszawy, których wydatki z tytułu korzystania z ciepła zmniejszą się do poziomu społecznie akceptowalnej wartości udziału w dochodzie dyspozycyjnym. Tym samym ciepło stanie się dla nich bardziej dostępne i niezależne już w tak dużym stopniu od ich warunków finansowych.
KOMFORT
Zwiększenie komfortu życia odbiorców ciepła
Po wybudowaniu węzłów indywidualnych mieszkańcy poszczególnych budynków uzyskują możliwość racjonalnego gospodarowania ciepłem w swoich budynkach poprzez możliwość prowadzenia indywidualnej gospodarki ciepłem w budynku, w tym m. in: indywidualne podejmowanie decyzji o terminie włączenia/wyłączenia ogrzewania, ustawienia wartości temperatury włączenia/wyłączenia ogrzewania, ustalania poziomu krzywej grzania (wpływ na parametry pracy instalacji),
Poprzez zmniejszenie liczby awarii sieci ciepłowniczej i zwiększenie bezpieczeństwa dostaw ciepła wzrośnie komfort życia odbiorców ciepła.
Likwidacja piecyka gazowego służącego do podgrzewania ciepłej wody oznacza komfort i bezobsługowość
- dostęp do ciepłej wody o stałej temperaturze przez całą dobę,
- proces podgrzania wody odbywa się poza mieszkaniem,
- serwis urządzeń jest po stronie firmy ciepłowniczej
- dodatkowo piecyki nie będą zajmowały miejsca.
Ważna informacja
Indywidualny węzeł cieplny, budowany w ramach Projektu tylko w zakresie modułu centralnego ogrzewania dla potrzeb instalacji wewnętrznej budynku, zaprojektowany został jako dwufunkcyjny, z możliwością podgrzewu ciepłej wody. Pozwala to na doposażenie budynku w instalację wewnętrzną ciepłej wody.
Zamontowanie modułu ciepłej wody nie jest objęte projektem likwidacji węzłów grupowych. Jego wybudowanie będzie możliwe po podpisaniu umowy między Odbiorcą a Veolią Energia
W przypadku woli doposażenia proszę o możliwie szybkie wystąpienie z wnioskiem zgodnie z pkt.1
Kroki związane z doposażeniem:
- Odbiorca musi wystąpić do Działu Technicznego: Warszawa 02-591, ul. Stefana Batorego 2, z Wnioskiem o wydanie warunków zmiany mocy dla istniejącego obiektu – złożenie wniosku drogą elektroniczną na adres : veoliawarszawa@veolia.com (link do wniosku: https://energiadlawarszawy.pl/wp-content/themes/veolia_waw/wzory/veolia2/index.html)
- Dział Techniczny Veolii Energii Warszawa w wydanych warunkach określa ilość dodatkowego przydziału ciepła.
- Odbiorca przesyła do Veolia wszystkie dokumenty niezbędne celem przygotowania i zawarcia umowy doposażeniowej (drogą elektroniczną na adres: veoliawarszawa@veolia.com) tj.:
- jeden egzemplarz projektu technicznego doposażenia budynku w instalację wewnętrzną centralnej c.w. (wskazana wersja elektroniczna);
- NIP, REGON, KRS (w przypadku spółek lub Spółdzielni Mieszkaniowych);
- w przypadku Wspólnoty Mieszkaniowej:
- ważna Uchwała Wspólnoty w sprawie zarządu nieruchomością wspólną – określająca reprezentację Wspólnoty;
- ważna Uchwała Wspólnoty dotycząca decyzji w zakresie objętym umową (odpłatne doposażenie budynku w instalację centralnej ciepłej wody).
- Biuro Rozwoju Rynku Veolii Energii Warszawa przesyła do Odbiorcy projekt umowy doposażeniowej wraz z podaniem kosztów doposażenia związanym z wykonaniem modułu c.w.
- Zawarcie umowy doposażeniowej.
- Realizacja prac przez Odbiorcę(budowa instalacji wewnętrznej c.w.) oraz Veolia (budowa modułu c.w.).
- Odbiorca składa w Biurze Obsługi Klienta Veolii Energii Warszawa S.A. ul. Stefana Batorego 2, 02-591 Warszawa Zlecenie na dostawę ciepła lub zawiera nową umowę kompleksową dostarczania ciepła w przypadku, gdy taka nie była podpisana.
- Veolia i Odbiorca podpisują protokół z regulacji węzła i uruchomienia dostawy ciepła na uzyskanie ciepłej wody.
- Odbiorca wnosi opłatę za doposażenie na podstawie wystawionej przez Veolia faktury VAT.
Czynności po stronie Odbiorcy:
- opracowanie projektu instalacji centralnej c.w. w budynku;
- wykonanie wewnętrznej instalacji centralnej c.w. zasilającej budynek.
W przypadku Państwa zainteresowania doposażeniem węzła w moduł ciepłej wody użytkowej prosimy o kontakt telefoniczny lub mailowy z naszymi przedstawicielami.
Informacji w sprawie doposażenia węzła w moduł ciepłej wody użytkowej udzielają:
- Pan Marek Polewiak tel. 506 014 714, e-mail: marek.polewiak@veolia.com lub e-mail: vew.konkurencyjnosc@veolia.com
Dokumenty konieczne do zawarcia umowy na doposażenie węzła c.o. w moduł ciepłej wody użytkowej dla różnych podmiotów pobierz
Wniosek na zmianę mocy zamówionej pobierz
Zamówienie mocy cieplnej pobierz